Pälsjackan – omoralisk lyx som kommer tillbaka

5 mars, 2015 19:04

Under 1990-talet upplevde pälsindustrin en kris, eftersom lyxplagget pälsjackan då ansågs vara högst omoraliskt och kontroversiellt. Denna uppfattning späddes på efter att supermodellerna Naomi Campbell och Claudia Schiffer bojkottade päls som en del av en kampanj av djurrättsorganisationen PETA. Även andra modeller, till exempel Emma Sjöberg, Tatjana Patitz och Fabienne Terwinge poserade nakna under parollen ”I’d rather go naked than wear fur”. Nu är pälsen dock på väg tillbaka igen. År 2010 var första gången på 20 år som majoriteten av de stora modehusen visade upp äkta päls i sina kollektioner, och sedan dess har pälsen återigen brett ut sig på marknaden. Man skulle kunna tro att pälsens återvunna popularitet är en slags motreaktion på 90-talets antipälsrörelse, men sanningen är att pälshandlarna sedan början av 2000-talet har bedrivit en pr-kampanj för päls, där de särskilt riktat in sig på unga designers. Kampanjen går bland annat ut på att pälshandlarna sponsrar plagg där designerna använder päls. Oavsett vad bakgrunden till pälsens återintåg på världens catwalks är, har intresset för päls i modevärlden också har spridit sig till gemene man. Om du vill haka på den nya trenden kan du köpa en egen pälsjacka på Shopello.se.pälsjacka

En annan trend som blossat upp i samband med att päls återigen blivit modernt är dock att många ungdomar köper pälsar i second hand-butiker. Många ungdomar idag är både medvetna om djurhanteringen i pälsindustrin och om olika miljöfrågor. Att handla en päls i andra hand är ett ställningstagande i båda dessa frågor; att bära en äkta päls, som ändå redan har tillverkats, är bättre för miljön än att köpa en kappa med fuskpäls som tillverkats av olja. Myrorna, som är en av de second hand-butiker som märkt av uppsvinget i pälsens popularitet, menar att de aldrig skulle sälja en päls gjord av ett utrotningshotat djur, utan att de skickar sådana till Naturhistoriska riksmuséet.

Många, däribland Gabriella Terneborg som är konsumentansvarig vid Djurens Rätt, menar dock att man inte bör bära päls överhuvudtaget, oavsett om man har köpt den ny eller i en second hand-butik. Hon menar att människor på gatan inte vet var du har köpt pälsen, och att faktumet att du bär ett plagg av päls är ett slags godkännande från din sida av pälsprodukter.  På detta sätt bidrar du då till pälsens popularitet och beständighet i modet.

Kommentarer stängda